lørdag 31. desember 2011

Padling i 2011

Padleåret 2011 er parkert. Og følgesvennen også, en flott kajakkpadlers bil. Bedre høyde er vanskelig å finne, jeg har lett, stor nok til å sove i, og desidert passende som en voksen dames håndveske - jeg får hetta (hyggelig hette) når noen skal være med! Hadde jeg padlet like langt som bilen har gått for at jeg skal få padle.. Uansett, den gjør jobben, og får være oppslagsbilde for årets oppsummering!


For øvrig er det jo å si til dette at padlingen har gitt også meg et visst bilde av kyst-Norge. Jeg har masse igjen, men det er blitt en god start, og egentlig er jeg takknemlig for hver eneste kilometer som har vist meg steder som ikke tidligere er dekket i oppsedingens tjeneste. Sotra, Rangøy, Brønnøysund, Kämpersvik (svenske som får være med): God start, håper det blir mer!

Store Sletter, på vei til sommerleir sammen med Aase

Det har vært et langt og godt padleår - igjen. Mitt andre fulle år, som må sies å ha stått i konsolideringens tegn: Padlingen er blitt en viktig del av fritiden, utstyret er til overmål på plass, jeg stresser ikke lenger når jeg skal på vannet (uten at det medfører at det tar lenger tid, snarere tvert i mot - hvilket skulle bevises..), mange planer er blitt realistiske og jeg har mer kunnskap om mange ting relatert til kajakkpadling. Samtidig vet jeg selvfølgelig mye mer om alt jeg ikke vet... dette er litt gimmick å si, men har unektelig noe for seg. Og jeg kjenner på det hver eneste padletur!

Oppsøkte "Padleglede" i Kristiansand i mai - med hell!

De største turene i år har vært Helgeland i juli, aktivitetsledersamling på Golta, vinterturene i januar og februar til Rauer og Ramvikholmen, Kuvauen i august, soloturen til Fjällbacka, holde grunnkurs sammen med Stein Erik, osv osv. For en samling av opplevelser! Kan ikke måles i noe, og jeg er alle kjente padlere evig takknemlig for inkludering, humør og oppmuntring. Det bidrar til at selv når det røyner på med ditto for egen del så henger jeg meg fast til padlingen så godt jeg kan, den er en livredder :-)

Teltleir på Ulsholmen i påsken

Padledistanse i 2011 er i underkant av 1.400 km, litt kortere enn i fjor - det skyldes først og fremst mange turer med brottpadling i høst; hvor aktiviteten ikke måles i kilometer men i lek, hardt arbeid og mestring - inkludert ikke så god mestring for min del. Men moro og lærerikt har det definitivt vært!

Sæteråa - nærområdepadling

Loggen viser likevel over 100 dager med padling, inkludert bassengtrening og under tvil kurset i bruk av Kettlebells på Gjøvik, det var ubetalelig! Nær 70 turer, rundt 40 overnattinger - de fleste i telt. Telt om sommeren, men like godt i vinter og høst, med været utenfor! Men på Rangøysamlinga bodde vi på et romslig loft, det var utrolig hyggelig - Tom Willy, Aase, Liv Kristin og jeg. Imidlertid viste det seg umulig å oppdrive husrom for neste års samling, Marit og Inge fôr rundt på sykkel på søndagen for å ta opp diverse betalinger og fikk doble bookinger på innendørs overnatting i 2012. Så da blir det telt neste år, og det skal gå bra - det viktigste er at vi kommer oss avgårde!

Camp RulleRolf på ettervinteren :-)

Erfaringen med bloggingen er at selv om jeg publiserer med en viss usikkerhet på om jeg liker meg helt, så er det noe som gjør at jeg fortsetter. I nettverden kan jeg delta, vise meg frem, uten å vite helt hvem som ser på. Unektelig merkelig. Og vanskelig å balansere mellom å være ærlig og å pusse litt på erfaringene. Etter en periode uten, fordi jeg ønsket å slutte, fant jeg ut at fordelen oppveier ulempene. Det er ingen andre kanaler som ville fått meg til å ordne bilder, reflektere over turer og ønske meg nye, som nettopp publiseringen gjør. Jeg trøster meg med at jeg blogger for barnebarna jeg kanskje får en gang, og for meg selv - når jeg blar i gamle innlegg blir jeg veldig glad for historien jeg lager, hadde ikke husket på langt nær så mye uten. Så får det heller være at jeg ikke vet hvem som leser. Og forsøker ikke tenke mer på det.

Bølgefestival utenfor Nevlunghavn

Målet for bloggingen neste år er mer loggpregede og saklige innlegg. Utfordringen er at det blir en del i den forstand "kjedelige" turer i løpet av månedene. Med base Østlandet og full jobb er mulighetene litt begrenset til enhver tid. "4 ms fra sør", "frem og tilbake" eller "klarte (eller ikke) rulle i dag" og "i dag gjorde vi det" blir fryktelig kjedelig. Da er det jo også padleturene det er noe i veien med selvfølgelig, så dette flyter litt over i mål for padlingen 2012:
  • Bli en bedre padler, til alt mulig
  • Være mer tilstede til enhver tid
  • Se alle turer som anledning til å trene, teknikk og andre ting
  • Flinkere til å se - natur og menneskene
Jeg tror ikke jeg får til så veldig mange flere padledager, eller teltdøgn, enn jeg har hatt i år, så det er den enkelte padleturen, samme hvor den er, som må være åstedet for å bli bedre. Følge Aase's råd; vi var på Rangøya og fikk flatt vann: Ikke kimse av en eneste liten bølge, bruke alt. Det samme gjelder enhver ting som kan rundes, eller klatres på. Lett å si, men den største utfordringen ved dette er jo manglende erfaring, det er lett å tro at det ikke finnes så mye vanskelig padling - når jeg ser den lite. Selv om jeg vet det godt med hodet, så har kroppen manglende erfaring med hvordan det er når det er virkelig utfordrende.

Glomma i oktober

Dette ser jo litt heseblesende ut, men selv om jeg skulle klare alle disse målene vil det fremdeles være plenty plass til ro og nyte å være ute, kjenne luktene, padle i sol, skyer og regn, avslapning, og trening på bortoverpadling. Være sammen med andre som finner den samme gleden i padlingen.

Godt nytt år!

Ingen kommentarer: