søndag 25. desember 2011

En padlers desember - 2011

Hva gjør en padler i en travel desember?

Litt dagbok, forsøk på å fylle ut den ordentlige padleloggen, faktisk litt padling og bassengtrening, Jeg har kommet meg til fysioterapeut, tror blindt og tviler samtidig, og gjør øvelser. Får ikke lov til Kettlebells da, så jeg sparer på YouTube-filmer til bedre tider. Men vanlig padling er lov, det har jeg bestemt.

Alene i mørket - runder sørenden av Håøya - opplevelse!

Morsomste turen i desember var å rekke DKKs førjulsfest selv om jeg kom for sent; ankom da resten av selskapet var kommet til kaffen mens jeg fikk rester av blåskjell i hvitløk, godt selskap før alle la seg og til og med reprise på noen sanger!


Dagen derpå var alle i padlehumør, og vi hadde en hyggelig tur rundt Håøya, denne gang nødvendigvis med klokka og solsida sørover som ikke er så ofte :-)

Finn er også syk, men padling må til - i toer!
Aase bidrar 
Vinterlyset i Drøbak 
Toern gikk på utsida :-)

Ellers har man hentet juletre hos søsteren, en tradisjon som blir hyggeligere for hvert år! Her utsikt over jordene som ble dyrket opp i mine yngre dager, her har jeg plukket mye stubb:

- og stor er gleden over å velge seg rare og forskjellige trær hvert år. I år ble det høy om ikke så mørk, mer den hengslete tynne typen..

8. desember: Tidlig hjem fra jobb, likevel rakk jeg ikke lyset. Så ble det bare mørke bilder, i den vakre kalde perioden før været slo til igjen:

25. desember: En god dag. Etter en god dag. Skikkelig luksus! I går fikk jeg hivd ut padlepapirer og rot fra der hvor vi vil ha det ryddig, og i dag har det kommet opp hylle til papirer og kart. I stua. Hurtigruta har gått nordover på skjermen siden i går formiddag, kun avbrutt av når andre kommer innom og skal se noe annet, "noe program". Men jeg har planlagt sommerens tur og kan ikke få nok av fjellrygger, vann, hus og bølger.

I dag var det spennende å se Tjeldbergodden, og ikke minst programmet om vindmøllene fra 2006 som foregikk et sted rundt Smøla. Jeg har ikke noe godt bilde av hvor i Norge vi har vindmølleparker og hva som har skjedd de siste 5 årene. Dette blir spennende å se med egne øyne. Jeg kan ikke så mye om ulempene ved vindkraft, har i stor grad et konvensjonelt syn om at vindkraft er fornuftig bruk av fornybare ressurser og bør være et viktig supplement til all annen ødeleggelse av natur som del av å redusere bruk av fossil energi. Vindkraftprogrammet var en vekker, og det er utrolig deprimerende; hvis vi skal leve som vi gjør, arbeide, kjøre bil til havet og konsumere kajakk- og utstyrsproduksjon i tillegg til alt annet, så følger det slitasje og ødeleggelser av forutsigbart men uforståelig omfang. Siden diskusjonen om mastene i Hardanger kom for fullt for en tid sida har jeg tenkt på at jeg som 17-åring (det er altså ganske lenge siden!) skrev skoleoppgave i markedsføring om elektriske ovner og vi hadde et innledningskapittel om den dårlige effektiviteten i kraftnettet. Det er ubegripelig at det skal være så lite attraktivt å gjøre fornuftige investeringer i å ta vare på og utvikle det som allerede er gjort av inngrep.

Ifølge denne nettsida: http://www.vindkraft.no/Default.aspx?ID=266, er det anlegg i drift både på Smøla og Hitra, blant andre. Styrker padleplanene!

*****************************************************************

Fra 4. desember: Etter Kettlebells i går ville jeg komme stølheten i forkjøpet så jeg tok en kort tur på Vorma og Glomma. Fint på vannet og deilig å kjenne lukten av de første kuldegradene i lufta. Svaner og Kanadagås utenfor innløpet til Uåa. Jeg glemte kameraet, og det er like kjedelig som alltid!

Høyre albue er et problem. Etter at smertene og svakheten siden i sommer har flyttet seg litt rundt inkludert i skulderen og medført at jeg har holdt igjen på spesielle tak osv. har problemet nå stabilisert seg på et par punkter rundt albuen. Jeg kan fint løfte kajakk på taket og padling er ikke egentlig noe problem. Men å holde igjen drakta ved toppen av glidelåsen, få på spruttrekket, åpne karabin og løsne klipsen til den korte tauelina, gå ut av båten spesielt ved brygge; disse tingene er vanskelig å få til, og det er vondt. Det vil si at det er delvis finmotorikk, og delvis stole på styrken som er problemet. Så egentlig er jeg ikke helt funksjonabel, for skikkelig padling.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre, jeg "hviler" jo albuen til de grader, med kontorjobb hele uka og masse stillesitting og praktiske ting å ta meg av. Prøver å få til en form for trening så ofte som mulig, men målt i tid er jo tiden stille uansett mye lenger enn tiden i bevegelse. Padling virker ikke gjøre albuen dårligere, like gjerne tvert i mot. Og jeg bruker argumentet om at så lenge padling ikke er vondt er det bare bra å padle, i.e. styrke den muskulaturen jeg bruker i padling. Nå er det fem måneder til en krevende padleuke i Cornwall og utsiktene bekymrer litt. Jeg vet at plagene har gjort at jeg har fått til mindre enn jeg "burde" i høst. Ikke egentlig unnskyldning, men jeg konstaterer at det har virket inn på hva jeg har fått til og hatt lyst til.

Ingen kommentarer: