lørdag 3. desember 2011

Kettlebells for padlere, Gjøvik 3. desember 2011

Rosafaktoren er vanligvis ikke så høy hos meg, men når man skal ha i hus elementer fra ".. de russiske spesialstyrkenes best(e) bevarte hemmelighet" er det kanskje like greit at den er rosa, bare for å markere litt avstand - begge veier!


Det ble ikke noe mer snakk om de russiske spesialstyrkene under de fire timene med innføring i kettlebells, men trener Jarkko Häkkalä la mye vekt på effekten for funksjonell styrke: den du trenger i livet, i praktisk arbeid eller i en dramatisk situasjon; trening med kettlebells kan gi en solid og anvendbar styrke som mer fasjonabel kilopushing ikke så lett kan matche. Treningen er tidseffektiv, og styrker støtte- og kjernemuskulatur. Og masse annet som står å lese mange steder. Jeg har lite greie på styrketrening, men hadde møtt opp i god forventning om at gjetordene som følger disse kulene med håndtak har noe for seg. Så håper jeg at KB kan senke terskelen for å få gjort mer sunne stunt underveis i hverdagen, selv for meg som lider av litt for høy aversjon mot trening.

Vi startet opp med helt grunnleggende innføring av grunnposisjoner og Sving, og TGU (Turkish Get-Up), støt/press. Hvis du googler det og ikke har holdt på med styrketrening før så venter en ny verden der ute (- men hvem kan klare å henge med på alle verdensanskuelser som finnes der ute - ). Heldigvis er verdener på nettet fritid for de fleste av oss og vi kan velge hvor mye vi orker å fordøye.

Ihvertfall var det en utfordring å få bøyd kroppen riktig og bruke hoftene tilstrekkelig til at kula kom skikkelig i sving. Jeg syntes jeg fikk det til uten ball, men med KB var det vanskeligere. En fordel med KB trening er at en kan komme langt med få og relativt enkle øvelser. En kan lære seg grunnleggende god teknikk og ha god treningseffekt lenge. Tanken er da at en må kompensere med å bruke tyngre KB etterhvert som ting begynner å sitte.

Etter runden med innføring hadde vi mer oppvarming og deretter sirkeløvelser/program på tid. Vi lærte Halo og støt, snatch (?) og å kombinere KB med vanlige styrkeøvelser. Alle vekslet mellom ulike KB/kg og kjente på hva som fungerte. I prinsippet kan en klare seg fint med én KB men det var litt forskjell på øvelsene mhp passende antall kilo, så dette må tilpasses med erfaring. Og jeg tipper mange ivrige har flere hjemme! Øvelsene var noe vanskeligere enn jeg var forberedt på, da tenker jeg på å være sikker på at de blir gjort riktig. Men jeg tror absolutt det lar seg gjøre, selv når en kommer hjem for seg selv, og så kombinere med å sjekke YouTube videoer innimellom. I forberedelsene til kurset har jeg kikka litt, og det er virkelig overveldende hva som ligger der ute.

Flere øvelser og mange spenstige navn, jeg fikk ikke med meg alt, men med KB fulgte en illustrert guide, og vi fikk også en huskeliste med oss hjem. En bra og nyttig dag, og alltid hyggelig å møte kolleger, nå også i joggebukser :-)

En padler med virkelig dreis på kjernemuskulaturen!

Årsaken til den rosa er rett og slett at dette er den KB vekten jeg skal jobbe med en stund fremover. Jeg brukte først en kompakt med samme vekt (jeg prøvde 6 og 10 kilo også og var oppe i 16 kg på én spesiell øvelse) men 8 kg er mest realistisk for meg nå. Og denne store, hule, varianten var mer stabil å håndtere enn en kompakt liten med samme vekt - og det var den rosa vekten :-)

2 kommentarer:

Jill Kristin Ø.Remme sa...

Kost meg skikkelig med padlebloggen din:)) mye flotte bilder. Jeg sitter å venter på at stormen skal løye så jeg kommer meg ut i havet en tur:)))

Kommer nok tilbake og titter igjen:))

En fin førjulstid til deg:)

Marianne sa...

Takk! Morsomt å få kommentar fra en ukjent :-) Har kikket såvidt innom din blogg, ikke på alt dessverre, men du er jo skikkelig proff på lys og farger! Like måte mht førjulstiden, den er kanskje en utfordring i dine fargespektre :-) Hilsen Marianne