mandag 17. oktober 2011

Grunnkurs førstehjelp i DKK 16. oktober 2011

Endelig fikk noen somlet meg til en basic gjennomgang av førstehjelpstenkning og prinsipper. Som mor til 4 har jeg prediket førstehjelp i speider'n for de minste, og lært sideleie, forbindinger og munn til munn "mange ganger" i løpet av de siste tjue årene. Men forskånet som jeg har vært for alvorlige hendelser, har mye gått inn uten å sette seg skikkelig fast, så jeg føler meg ikke helt stø i automatisert tenkning eller teknikk.


Drøbak kajakklubb har de siste to årene (ihvertfall) hatt en gjennomkjøring av førstehjelp med Norsk luftambulanse. Begge ganger med en økt i vannet for å få noen erfaringer med håndtering i og rundt kajakk. I fjor kunne jeg ikke delta men nå brukte vi en søndag på "Grunnkurs i førstehjelp" og det var svært nyttig. En del av stoffet var jo ikke vannrelatert, og det gjør ikke noe, men det kan trolig være lurt å kjøre økter både om generell førstehjelp - og om ting som er spesifikt for kajakkpadling.

Jeg skal ikke begi meg inn på detaljer eller fortelle hva vi gjorde, det står adskillig bedre forklart i kursheftet enn jeg kan gjengi. Jeg får bare si at det var interessant, føltes nyttig, og ga den samme følelsen som i en del andre sammenhenger: Her må vi øve! Øve på tekniske omstendigheter med kajakkene og personer i vannet, være oppmerksom på spesielle forhold rundt hypotermi, og for øvrig drille de sikkerhetsopplegg vi snekrer rundt hver tur. Men det er faktisk en utfordring i og med at det - heldigvis - svært sjelden skjer ulykker.

Reklamen kommer imidlertid her:

  • Medlemskap i Norsk luftambulanse, forsikring for deg og alle andre
  • Kursene NLA holder
  • Treningen som vi tross alt gjør stadig mer av
  • FKK (Einars?) skriftlige "Turledelse" og "Prosedyre ved nødsituasjoner" til sommerleiren
  • NPFs kompendium som de absolutt burde få i en god lesbar og datert dokument og lagt ut
Og helt sikkert masse mer som en bør lære seg og kunne. Igjen, det er bare å stå på!

Inntrykk fra kurset:
Mange ivrige på plass
Førstehjelpsprimus Aase med hypererfarne Arild Thorseth
Diverse redningsøvelser i vannet
Forulykkede mot land
Kursleder følger med, vi ønsker gjerne hans vurderinger
Ivrig diskusjon av teknikk og muligheter etter øvelsen
Obligatoriske øvelser med hjertekompresjon, ikke så lett!
- og alle fikk diplom!

Ingen kommentarer: