søndag 7. august 2011

Mostranda 5. og 6. august 2011

Så endte det med at Orust Runt 2011 ble tatt av plakaten for min del, til fordel for andre planer. Det var litt synd, særlig sett i lys av det utfordrende været de fikk, men likevel luksusproblem :-) - det er mye å gjøre og mange å være sammen med!


Kveld på Mostranda, fra litt høyde!

I skyggen av Camp RulleRolf huserte jeg på Mostranda og hadde et par bra turer ut i grunnene og rundt øyene vest for Tjøme. Jeg var utpå til gal tid begge dagene så jeg traff ikke camperne men jeg var innom leiren og kjente det hadde vært fint å være med, så jeg håper det blir anledning neste gang. Så da var det meg og kameraten min på tur, denne gangen trodde jeg nesten jeg fant en mann også men det viste seg å være ren og skjær fantasi, den kommer etterhvert!

Litt sør og vest for Mostranda, litt over midtveis i fjorden en fin varde som markerer det som heter Stauperluva. Tjøme er min ungdoms kysterfaring fra land, men jeg har aldri padlet her tidligere. Litt rar følelse å "gjeste" Tønsbergpadlernes eldorado uten verter tilstede. Men, det var utrolig flott. Og så nordover gjennom Stauper, og rundt Lindholmen før jeg returnerte til Mostranda via Langskjæra.


Der sitter'n!  

 
Dessverre bare en litt korpulent stein :-/

Stauper




Utsida av Lindholmen 

Søndag ikke så mange bilder, for det var utfordrende sjø. Grunner og refleksbølger rundt Dirhue bidro til en saftig avslutning av to fine dager vest for Tjøme. Utrolig flott vær da, og morsomt padleføre!



Litt overraskende erfaring fra de to dagene forteller meg at jeg må trene mer bølger med Polar. Hittil har jeg så definitivt ment at den er enklere å håndtere og manøvrere når det er bølger og jeg skal "gjøre noe" - og det er den jo, men den har ikke i det hele tatt de egenskapene som Nordkapp har, selv i krappe bølger, med hensyn til myk gange og å følge bølgebevegelsene. Dette er forskjeller som jeg har vært kjent med tidligere, og som andre vil kjenne igjen, men det som var litt overraskende var at jeg savnet den "kilne" Nordkappen og følte meg litt ustø i Polar. Jeg tror dette for det meste skyldes manglende trening, at jeg er usikker på når Polaren faktisk går over, for den ligger på en måte veldig støtt, og nærmest hardt, i vannet. Men på et tidspunkt vil den bikke, og det er litt uforutsigbart for meg ennå akkurat når det skjer. Må øve mer med dette, og utfordre mer, dvs. fortrinnsvis sammen med andre. Jeg fant heldigvis ikke ut når den bikka under denne turen, og det var bra :-)

Ingen kommentarer: