tirsdag 30. august 2011

Første tur til Kuvauen 28. august 2011

Det var med store forventninger jeg dro for å møte Stein Erik og Aase, og etterhvert Einar, Loyd, Lasse og Knut, på parkeringsplassen ved Kuvauen. Stein Erik og jeg har ambisjoner om å få trent en del i høst og da må vi lenger enn Drøbak. Denne søndagen fant vi føreforhold så det holdt. Kuvauen er en flott lokalisering for bølgepadling fordi det kun er en kort padletur ut til skjær som er krevende nok for de aller fleste, og samtidig gir Svartebåene pausemuligheter på innsiden.


Padleturen utover var egentlig krevende nok på sitt vis, og det var ikke akkurat småprat på oss det korte strekket ut. Jeg var glad for å konstatere at Einar og de andre som er vante her ute tok sikte på en pause og rekognosering før vi gikk i gang. Samtidig var det så herlig å få padle i litt bølger og en god følelse å kunne padle selv om det var litt tungt.


Været var helt fantastisk, som bildene viser, det var en god del vind (ifølge Einar rundt 10 ms men med adskillig mer innimellom) og bølgene brøyt flott inn over skjæra. Ute på Svartebåene var det ikke så høye brytninger, men på tilbaketuren på innsida av Tjeldholmen fikk vi noen solide surfebølger. Jeg trenger jo stadig å lære, men fikk erfare en skikkelig bølge, med en solid reise baklengs - inn i manglende selvtillit, velt og svømming, selvfølgelig. Jeg gleder meg til å takle dette her! Noe av læringen er jo å se hvordan bølgene endrer fasong og styrke, intervallene og at det stadig endrer seg hvor bølgene bryter! Den jeg ble fanget av kom et sted hvor det et minutt tidligere var en "trygg utkant" som jeg etterhvert litt desperat prøvde å flytte meg vekk fra... Minner om at en må være oppmerksom og følge med rundt seg og være innstilt på at det kan skje ting som en ikke egentlig har planlagt.

Det var en kjempedag på sjøen! Vi var ikke utpå så mange timene, men det var like krevende som en lang dag med mange kilometer. Og jeg er ikke bare misfornøyd med egne prestasjoner, det er jo slik at når det går feil (velt) er det fordi jeg gjør noe "feil" padleteknisk, men jeg blir likevel stadig tryggere: jeg er blitt flinkere til å være rolig i bølger og skumsprøyt, jeg er ikke redd, jeg klarer å sitte fast i båten og holde åra når jeg velter i temmelig høy fart. Eneste som var ergerlig den dagen var at jeg glemte å skru av GPS-en da jeg kjørte hjemover så jeg ikke hadde noen fartsmåling av min halve baklengse supersurf.

Takk til Stein Erik og Aase for iver og inspirasjon i Drøbak-gjengen, og til FKK-erne som blir med på fellestreff! Det er utrolig artig å være med på disse bølge/brott-turene og lære mer hver gang!

Ingen kommentarer: