torsdag 4. april 2013

Påsketuren 2013

Harrypadling i Bohuslän. Det er interessant å oppleve noe som en tradisjon, fjerde året mitt i år. Ikke nytt og spennende, ikke gnistrende forventning eller nervøs spenning overfor nye utfordringer. Påsken; jeg skal padle i Grebbestad-området. Sånn er det. Den ekstreme luksus dette er vil jeg trolig ikke kjenne i magen før det kommer en påske hvor turen ikke er mulig.

Innledningen til denne turen ble likevel litt annerledes, Richard var ikke tilgjengelig i "kjernetiden" som er hans begrep for den faste rammen mandag til lørdag i påskeuka. Han og flere drøbakere kunne først delta fra onsdag, som jeg forstår er ganske normalt. Selv har jeg en jobb med mange lange dager, og den tiden kan jeg ta ut ved å gjøre flere dager hellige når det er høytidsferier. I tillegg var det kaldt for årstiden og den ene etter den andre meldte sykdomsforfall. Planleggingen endte med at alle valgte å ta dagene onsdag til søndag, en forskjell fra i fjor, hvor noen startet lørdag før palmesøndag og det var nærmest rullerende deltakelse hele uka. Begge deler fungerer helt utmerket, utsettingssteder og camp tilpasses hva folk kan få til.

Jeg kjørte ned tidlig onsdag for en padletur før alle skulle møtes om kvelden. Somlet med feriefølelse, parkering og innkjøp av ny lue (!) og kom meg ikke på vannet før fire om ettermiddagen. Jeg fikk en fin runde opp til Kjäften og deretter en magisk tur ned til Musöns nordlige odde i kveldslyset. Apropos parkering, i år valgte jeg å anvende en ordentlig flerdagers parkering i Grebbestad, de som kom etter meg tok sjansen på flere dagers parkering ved sjøen rett syd for sentrum og det gikk helt fint. Likevel greit å vite hvor bilen enkelt kan stå når det er nødvendig.

Nesten så en kan se hvor kaldt det er - eller så er det jeg som husker det...
 For en pakking, her skal det være påske! - en fellesmiddag og appelsiner!!
 Bilder fra fastlandet nord for Grebbestad
 Huset står skeivt, og frister til 60-talls look
 Bastholmen
 Käften - leirplassen
 Merker vanlige i skjærgården her, også merket på kartet
 Ser litt rare ut på nært hold
 Drømmesyn, rett ut i havet!

Ser av andre blogger at flere har det som jeg, aldeles middelmådige bilder kommer fra ulike vinkler eller med minimalt skifte av fokus. Tror det gjenspeiler den intense opplevelsen av lys og ro som vi har når vi er ute, og som er nesten like sterk når bildene ryddes og redigeres i ettertid. Hvilket tar altfor mye tid, og fører til at det blogges på etterskudd. Men altså, bilder fra ettermiddagslys, kjølig mars i skjærgården mellom Grebbestad og Musön:

De øvrige bildene er ikke redigert i særlig grad,
men det er fint i svart/hvitt også - jeg har
fått på meg hetta og det er kaldt på fingrene

Så kom jeg sent til campen og noen hadde rukket å bli bekymret, om ikke så alvorlig. Takk for det, og lei for at jeg ble sen, men det var det med lyset!

Torsdag sto Väderöarna på programmet. Det er en kryssing av en viss lengde, og helt uten tilbaketrekningsmuligheter utenom retur. Vi hadde ingen konkret gjennomgang av om alle var klare for turen, men deltakerne er gjennomgående erfarne padlere, og været var meldt stabilt. Det er en god del strøm i Väderöfjorden, målt til nesten 2 knop (3,4 km/t) den dagen vi var der ute. Litt ukoordinert padling førte til at vi drev av en del, men gps-en viste at vi faktisk holdt ganske god retning (teknikkompetansen svikter meg når det gjelder å vise et bilde, men det er sant :-)).

Inn kanalen til havne på Storö
 Lun plass for lunsj, det er kald trekk i dag også
 Besiktigelse av toppen, en skodde kommer sivende,
men den blir bare borte igjen.
 Runder nordspissen av Storö før returen
Igjen kveldslyset langs Björnåsen på vei tilbake
 Like gjerne rolig passiar tilbake, kald kveldskoking venter!

Første padleturen til Väderöarna i fjor var helt spesiell (se Tur til Väderöarna juli 2012), i T-skjortevær. I kald mars er dette en mer utsatt tur, men alle var godt utstyrt. Morsomt å oppdage der ute at pensjonatet faktisk var åpent, og er det hele året! Vi som padler kan om vi vil legge kajakken på land og ta med familien til Väderöarnas Värdshus, med båtskyss ut fra Fjällbacka. Kunne vært gøy å vise flere hvor fint det er der ute hvor det føles som en er aldeles midt i havet!

Vi valgte å bli værende på Musön alle dagene, lite trafikk og lite sannsynlig noen vil legge seg opp i at vi strekker allemannsretten litt lenger enn bestemmelsene. Det er godt å vite at leiren er klar når vi returnerer fra tur - hver dag litt senere enn planlagt, og det er deilig å ha soveposen innen rekkevidde når padleklærne skal av. Kvalitetstid i teltet. Vi spiste felles middager utendørs hver kveld, og hadde det hyggelig rundt bålet en stund før vi la oss relativt tidlig alle kveldene. Det var kaldt.

Fredag var det en del mer vind, ikke så mye varmere, og vi padlet sørover til Dyngön - og besiktiget loshytta etter lunsj. Den ligger høyt på toppen, og etter å ha vært der er det ikke lenger aktuelt å glemme hvilken av øyene den ligger på, et flott landemerke ved padling sørover :-)

Islagt der nede hvor det er mulig å ta seg ut mot nord
 Inne i bukta, ganske fint her - og stille nå i påsken

Lørdag fikk vi litt mer varme fra sola til tross for en stadig vind fra øst og nord, og Richard la en perfekt ruten på utsida av Pinnö og opp til Käften for lunsj. En god dag på vannet, igjen.

Fin lunsj i sola. Kaldt.
 Obligatorisk bilde, men fiskebåtene er jo helt på ekte,
de er ikke der bare for å bli fotografert av turister :-)

Siste kvelden hadde Tor, Gry og jeg ansvaret for middagen :-)

Litt campfotografering siste kvelden:

Påskemorgen, våknet lenge før noen klokke, nesten før sommertida, tur opp i høyden før vi skal returnere til varme hus og antakelig handling på Nordby på vei hjem. Ikke glem at dette ligger her hele tiden!

-----------------------------

3. juni 2013: Gry og Mariannes utmerkede padlepasta (Tors oppskrift er litt annerledes, men tross alt ble det et kompromiss, og derfor ikke selleri!)

Fersk pasta, det kommer til slutt. Rikelig beregning, 2-3 personer på en 500 grams. Skyldes blant annet at alt dette er best dagen etter.

Havsalt, kan knuses.

Bacon 2/3
Grov, krydret pølse av noe slag 1/3. Kjøttvarer 4-5 personer per kilo.
Tomatpuré
Bokser tomater, gjerne de med basilikum m.v. 2-3 personer per boks.
Hvitløk, chili, løk, vårløk
Bare litt gulerøtter
Ikke noe selleri, helt sikkert

Parmesan, hel ost, brytes med kniv

Begynne med bacon og pølse, alt i etterhvert, steke/koke lenge. Type kjørle ikke så viktig, men litt størrelse er jo ok så en unngår splitte i for mange kjeler. (Til dette formål kan en for eksempel ha med en kar som liker å kjøpe nytt utstyr, som kjøper med seg en kjele på veien.) Det, altså splitte i små kjeler, kan derimot gjøres med pasta, så der kan alle bidra.

Dette er farlig mat i ordets beste forstand, og det kan med fordel legges inn noe fysisk aktivitet, måneskinnstur eller noe, en eller annen gang etter denne middagen.