tirsdag 30. april 2013

Anglesey 22.-26. april 2013

Storveis padling i Wales! Nordkysten av Anglesey, Rhoscolyn Head, Menai Bridge & The Swellies, The Skerries og Penrhyn Mawr.

En uke med turer av varierende vanskelighetsgrad og samtlige av typen "1001 steder du må padle før du dør!". Haket av for gjennomførte berømtheter ble en stående vits gjennom uka. På grunn av tidevannssyklusen, tidspunktene for høy- og lavvann, og værforholdene ble det ikke noen av The Stacks på oss, men det skal vi ta igjen. Vi rakk ganske mye likevel :-)

Spesielt spennende denne gangen å laste inn bilder og se om jeg har klart å fange noe av det fantastiske inntrykket vi fikk av kysten og turene i løpet av uka! En jobb å gjøre maksimalt ut av masse bilder tatt fra vannet, valgt ut fra 525, men det er neppe noe alternativ å ta færre bilder :-)

Bilder fra turen til Anglesey og fra vandringer på Holy Island er å finne her: North West Wales ikke padling.

Vi var 6 padlere som hadde Nick Cunliffe som guide i fem dager med utgangspunkt i Holyhead/Anglesey. Målet var å padle flere steder, prøve oss i tidevannsstrømmer, og ikke minst få oppleve noen av de fantastiske stedene i området. Vi hadde også ønsket oss turplanlegging og risikovurdering som en integrert del av padledagene, og det fikk vi godt utbytte av. Nick var godt fornøyd med ønskelista vår og modellen vi hadde valgt og delte generøst planlegging, tanker og tips både rundt bordet om morgenen før vi dro ut og underveis hver dag. Helt fantastisk å padle sammen med en så profesjonell og kunnskapsrik coach, han var i tillegg superhyggelig!

Tidevannsforholdene for uka var neap helgen før vi startet opp, og spring lørdag etter vår avslutning. Generelt ville vi derfor ha god stigning i styrken av tidevannet. Både styrken og tidspunkt for høy- og lavvann bestemmer hvor det er bra å padle og når ulike områder kan padles hver dag. For vår gruppe var det dessuten klart at vi ikke kunne toppe med maks hastighet på de mest utfordrende plassene, og Nick la helt tydelig opp til medium varianter.

Mandag 22, Bull Bay - Cemaes Bay - Middle Mouse
Mandag morgen møttes vi for å hilse og prate litt, finne og tilpasse båter - og komme i gang. Nick begynner å nøste i alle våre ønsker og planlegge de forskjellige dagene ut fra det, og forholdene gjennom uka.

Mandag startet med henting av båter ved skuret til
Nigel Dennis i havna i Holyhead.
Min båt er allerede på plass, jeg skal padle en ikke helt ukjent Avocet!
Aase og Steve som er med på turene våre besiktiger setet og
slitasjemomenter i en Romany før vi velger hvilke båter vi skal ta med.

Første padledag ut fra Bull Bay, ganske rolige forhold, vi legger ut ved lavt vann, hovemålet for dagen er "exploring the coastline" og å bli kjent:

Samling før vi går på vannet, akkurat som hjemme :-)

Og så bor vi kjempefint, deler en leilighet med plass til hjemmemiddager og prat i sofaen:
Prep og mekking av båter mandag ettermiddag, i godt selskap:

Tirsdag 23, Rhoscolyn Bay - Cymyran Bay
På morgenen brukte vi litt tid på turplanlegging, og basics når det gjelder å beregne timing av tidevann. Tidevannstabeller, kart, padleguiden for området som har atlas info om fart og tider for høy- og lavvann, er gode verktøy. Papir og blyant et must. Det tegnes på kartet i forkant, og medbrakt på tur brukes laminerte småstikk som dekker det aktuelle padleområdet med standardinfoen om tidevannets fart og retning markert, samt dagens tider for høy- og lavvann notert med tusj.

Kystkikking igjen, lete etter strand surf, forhåpentligvis en prøve på tidevannsstrøm på Rhoscolyn Head på ettermiddagen:
 Litt surt i lunsjen, etter en ikke altfor heftig surfeøkt på stranda, den stående vitsen ble at vi kunne trene litt på styring og kanting, ikke bare fokusere på å overleve! (jf. surf i Cornwall)
Etter lunsj tur langs klippene ved Rhoscolyn, mens vi venter på litt fart på tidevannet ute ved Rhoscolyn Head, vi skal prøve oss der etterhvert.

Det er lite bilder fra når det skjer noe, da er jeg opptatt, skeptisk til alt som har med tidevann å gjøre. Så når noen hvisker strøm til meg så blir jeg fremdeles stiv i blikket. Det første møtet med strøm ved Rhoscolyn Head er morsomt, det føles kjent og minner mest om sterk reflekssjø. Så når jeg overlever kryssingen av eddy line ut i området med surfebølgene så er det spennende og morsomt!

Onsdag 24, Menai Bridge og The Swellies
Mange har trolig sett Nick Cunliff under Menai Bridge for å demonstrere speed, angle and trim/shape. Og nå fikk vi det hele live, og fikk testet selv! I Menai Strait følger ikke styrken i strømmen en jevn kurve, det kommer mest i starten av perioden så vi var på plass på slippen tidlig på morgenen for å få med oss mest mulig at strømmen som ville starte rundt 9. Under brua først, deretter en tur nedover i The Swellies som betegner området mellom bruene hvor de kraftigste bølgene går.

Forklaringer og demonstrasjon

Tur nedover i The Swellies
 En stående bølge å trene på, Aase er kjempegod
til å prøve og kommer seg på bølgen et par ganger!
Einar står selvfølgelig lengst!
 Og alle er fornøyd med dagen!

Menai Bridge og The Swellies var D-dag for meg, og litt varierende kvalitet på hva jeg fikk til. Men jeg fikk kappet av en del av redselen og respekten, så jeg er klar til å prøve mer på denne type trening.

Torsdag 25, The Skerries
Klar for ett av høydepunktene ved første besøk til Anglesey!

Distansen ut til The Skerries fra Carmel Head er ikke mer enn drøyt 3 km (1,75 nm), men representerer en stor utfordring med hensyn til å planlegge tidevannsstrømmen. Ved spring kan farten på vannet komme opp i 6 knop, og to dager før ville det ligge godt an til i underkant av 5 knop. Om vi valgte den hastigste tiden av dagen, hvilket Nick ikke la opp til. Vi fikk erfare hvordan han konstant vurderte og revurderte dagsplanen, som andre dager ville han si "nå må vi stikke", eller "nå har vi god tid, vi skal likevel ikke rekke" osv. En utfordring å henge med i hele logikken, men utrolig lærerikt å følge med. Kanskje skal jeg supplere mer detaljer her senere, men den største opplevelsen var helt klart returen, hvor vi padlet med kurs nærmest rett øst, ørlite nordøst, mens vi holdt retning relativt stødig rundt 150/160 grader og entret fastlandet et par kilometer sør for Carmel Head, helt som vi hadde beregnet ved bordet ettermiddagen før. Heldigvis via noen grunner så vi fikk kjenne litt på kraften i tidevannet og bølgene det skapte.

Vest for atomkraftanlegget ved Wylfa head i dag,
mandag padlet vi øst for det. Men jeg tror ikke
Nick bringer mange grupper forbi der nei.
 Hele gjengen i litt grått vær ut fra fastlandet med relativt "normal" kurs.
 Passering av West Mouse, varden danner ett av fire overettmerker langs én linje sørøst/nordvest her.
 Første nære syn av fyret på The Skerries
 Vi går en tur i land, det er absolutt lov så lenge det tas godt hensyn til fuglelivet.

Tilbake på fastlandet etter mystisk padling, ferrygliding med bauen rundt 100 grader nord for retningen mot land. Ved å holde øye med merker på land kunne vi se at vi padlet riktig, selv om det føltes som å padle i stillstand i lang periode. Nick tegner og forteller med kartet.
 De to overettmerkene på land som korresponderer med West Mouse over (og en bøye lenger ut)
 Strålende ettermiddag og fantastisk tang på vei
tilbake til Cemlyn Bay. Ikke sett slik tang siden Bulandet :-)

Fredag 26, Penrhyn Mawr - og North Stack?
Uka skulle avsluttes med en økt på Penrhyn Mawr. Tidevannet bestemmer: Stedet "virker" bare på flø, og når da som vanlig maksimum på midten av tidevannsperioden. Fredag 26. var det høyvann på stedet klokka 11, og vi skulle derfor få med oss de siste 1 1/2-2 timene av flo før slack water. Dagen før spring kunne vi da vente opp mot 5 knop på det største racet midt i perioden, vi skulle derfor få en del lavere.

Anders håper på litt hardt føre, men aner kanskje at det ikke blir maks fart i dag?

Men Einar og Aase gleder seg!

Nick peker ut safe house og landingssteder
innenfor Penrhyn Mawr.

Stein Erik på vei ut!
 Steve på jobb!
- under Symposiet i mai er disse gutta engasjert hver dag for å plukke opp folk :-)
 Trening på redninger bak der
 Det blåste opp utover formiddagen, etter en litt safting runding av neset
på vei nordover hadde vi en lang og rolig lunsj i sola
inne i bukta her, Abraham's Bosom.

For noen i gruppa var det nok en skuffelse å ikke få den sterkeste strømmen, men det ble moro nok for alle, og absolutt en utfordring for meg og flere. Min sterkeste erfaring er at den tydelige strømskillet for å komme ut i racet er den vanskeligste. Surfebulgene, som oppfører seg mest som ganske sinte refleksbølger, er mye mer likt padling i bølger og reflekssjø og var kjempegøy. Jeg tror ikke vi fikk erfare de maksimalt beste surfetidspunkt og -bølger denne dagen (heldigvis..). Det var vi likevel ikke så misfornøyd med egentlig, for alle vil tilbake!

Etter Penrhyn Mawr fortsatte vi nordover langs kysten, mot South Stack fyr. Relativt sterk vind, meldt styrke 7 og det var antakelig nesten såvidt mye, og fra nordvest. Ganske tidlig tok nok Nick beslutningen om at vi ikke ville få oppleve Gogarth Bay med steile klipper og racet ved North Stack. For utfordrende forhold, kanskje for alle, ihvertfall for vår gruppe, til at han kunne ta oss med nord for brua til den lille øya ved South Stack. Vi fikk derfor ganske god tid og kunne herje i bortimot 3 meter bølger med nogo attått oppunder South Stack, før vi surfet i medsjø tilbake i tide til å unngå tidevannet mot oss som startet på ettermiddagen.

Alle samlet i litt røff sjø ved South Stack.
Vi skal ikke lenger i dag.

Medsjøpadling langs vestsiden av Holy Island tilbake til Port Dafarch, og så er det slutt for denne gangen:

North Stack havnet altså på lista for neste tur på grunn av sterk nordvestlig vind men vi kom så langt som oppunder fyranlegget på South Stack. Det er rart med disse navnene, de fleste har lest omtaler av områdene og padleturer, det er morsomt å ha fått et forhold til stedene. Etter besiktigelser fra land og fra kajakk vet jeg nå hvor flere av disse stedene er, og det er lettere å se for seg padlingen når en har noen knagger å henge navnene på. Vi har padlet noen av rutene og har latt oss overbevise om at områdene er nærmest uuttømmelige med hensyn til muligheter og vanskelighetsgrader. Tidevanns- og værforholdene i Irskesjøen gir muligheter og utfordringer på alle nivåer!

--------------------------------------------------------------------------

Så hvordan gikk det med meg? Ganske bra! Jeg hadde med meg et par gode råd i tillegg til alle mine egne greier; om å holde hodet kaldt, og å gå på! Begge deler både tikket inn og mislyktes. Totalt sett har jeg vært ganske fornøyd med å ta alle negativene helt ut en gang. Selv om det føles både pinlig og privat å skrive om prestasjonsangst og følelsen av å ikke være god nok, har det tvunget meg til å tenke mer systematisk og konstruktivt for å komme meg ut av det.

Har hatt en slik periode tidligere, hvor selvtilliten sank og følelsen av å være til bry på vannet kom fort, og da gjemte jeg det mer, jeg ble redd på vannet, og det tok tid å riste det av meg. Etter den opplevelsen har jeg hele tiden hatt det bra under padling, selv om jeg opplever effekter av dårlig teknikk, og jeg er mer klar for å skjønne hva jeg trenger å jobbe med. Det er bare arbeid og øvelse mellom meg og den bedre padleren, slik som det er for alle andre!

Så jeg ser lyst på nye muligheter og alle prosjekter jeg har lyst til å gjennomføre. Kajakkpadling på havet er en stor utfordring og en oppgave for livet for den som vil, en blir aldri utlært og aldri ferdig med steder å padle; spennet i hva en må beherske er stort, og det er viktig å være fornøyd med å forstå stadig nye biter for ikke å drukne i forventningen om å klare alt. - det fikk da jeg sagt :-)

--------------------------------------------------------------------------

Jeg lovte å dele litt mer info om Anglesey og det å reise dit. Padlere fra mange land oppsøker padlefarvann og gode guider i North West Wales, jeg har vært der én gang og har begrenset erfaring. Så ta det for det det er verdt, men her er ihvertfall noen betraktninger:

"The outdoor industry"

Profesjonalisering av guiding og opplegg for folk som kommer for å padle er tveegget, for oss som vil være litt "unike" når vi kommer, og for flere av de som lager seg et levebrød av å bruke egen kompetanse til å finansiere en ettertraktet livsform. Alt i alt tror jeg likevel profesjonaliseringen er av det gode, og det er flere som tilbyr guiding og trening i Wales, som er verdt å bruke.

Vi brukte Nick Cunliffe, det var helt supert, han er for tiden å finne på http://www.kayakessentials.co.uk/. Som vel er omtalt over, Stein Erik kontaktet ham, de avtalte en ledig uke, og så var vi igang. Samme uke vi var der var noen svensker på et organisert opplegg med Olly Sanders, som var organisert via en svensk eller finsk reiseoperatør, se http://moln.fi/sve/resor___kurser/paddling/bcu_sve/.

Men Olly Sanders driver også virksomhet i egen regi, se http://www.rockandseadventures.co.uk/. Nick fortalte at det er flere andre tilbydere også, jeg har ikke søkt det opp men det lar seg sikkert enkelt finne. Og så er det jo mulig å teste ut kurs hos Nigel Dennis, se http://www.seakayakinguk.com/courses/?mode=ndk_courseshelt sikkert en opplevelse i seg selv. Og reiser en flere ganger så er det jo bare å sjekke ut flere muligheter.

Nick Cunliffe har etablert en egen event i oktober som er verdt å nevne. Det berømte Anglesey symposium er i mai, og antakelig vidunderlig som Askepott sier, men opplegget til Cunfliffe tror jeg også er godt. I år holdes "angleseyseakayakfestival" 19.-21. oktober, se http://seakayakfest.wordpress.com/, og det er også en side på Facebook om dette. Ifølge Nick selv er det litt strammere opplegg for denne saken enn for symposiet, det er også tydelig ut fra påmeldingsopplegget. Det ligger nok en klar tanke bak måten dette er organisert på. I dette opplegget er det også et eget kurs for helt ferskinger (type "grunnkurs hav" tipper jeg) slik at området og padlingen også kan vises frem for helt nye folk, venner, familie, mv. Jeg får ikke reist i år, det er bare dumt, håper å få det til en annen gang. Har du mulighet, reis!

Alene?

Helt uproblematisk å reise alene for å delta på kurs eller et guidet opplegg, om en er litt om seg og motivert. Antakelig er det lurt å koste på seg å leie bil da, så en slipper å gå rundt med utstyr og måtte spørre seg med. Men det spørs jo litt hvor begavet man er i det departementet. Sikkert er det enklest og best å reise flere som vi gjorde, men reiser en alene blir det litt som med backpacking, treffer jo flere nye mennesker enn når en er i en gjeng allerede. Uansett, med leiebil er det sikkert best å fly til Manchester og kjøre derfra. Selv tok jeg fly til London og tog til Holyhead men jeg skulle jo møte noen som hadde fiksa bil så da var det jo greit. Antakelig kan en leie bil i Holyhead også men jeg vet ikke hvordan prisene er i forhold til forhåndsbestilt fra flyplass. Hvis en ikke har flaks er Manchester trolig ganske dyrt fra OSL, slik at det vil lønne seg veldig å reise fra Rygge/Ryan Air.

Steder å bo

Vi bodde flott, var så mange som 5 og delte en egen leilighet. Men Angleseyoutdoors (http://www.angleseyoutdoors.com/) tilbyr mange alternativer, bare å sjekke ut. Av andre steder som ble anbefalt kan nevnes: www.outdooralternative.co.uk i Rhoscolyn, og www.plasdarien-angleseycottages.comdisse stedene ble anbefalt oss i forkant av vår tur. For øvrig er det mange B&B i Holyhead. Vi stort sett padlet og sov, men bor en i byen er det jo lettere å gå seg tur på pub og spise ute. Vi var på et par puber og fikk veldig god mat!

Leie kajakk

Nick Cunliffe har ikke stall av kajakker selv, men han ordnet båter til oss, etter hva vi ønsket oss (et par alternativer. For øvrig formidlet tre nettsider for leie:

www.summittosea.co.uk - Valley Anglesey
www.seakayakinguk.com - Holyhead Anglesey
www.surf-lines.co.uk - Llanberis Snowdonia

Kostnad for leie av kajakk var £25 per dag, det tror jeg var ganske gjennomgående pris.

Er det fint og moro?

Yep. Einar delte denne sida før vi dro, den gir god oversikt med flotte bilder og mye informasjon om hvordan det ser ut: http://www.kayak.im/northwales.php. Ellers er det jo bare å sitte der ved pc'en, se på youtube, søke, masse mer info enn jeg kjenner til.

Lære å padle mere

Nødvendig å reise flere ganger for å lære mer og se flott natur og padlesteder - Ja!