mandag 20. juni 2011

Padle til sommerleir, fra Moss 15. juni 2011

Okeida, en kort rapport fra tur med Aase fra Moss til Hvaler og derpå følgende leir med något attåt :-) Jeg planla å slutte bloggingen men det ble visst ikke slik. Kanskje er det god avstressing i å skrive, når det bare ikke blir for mye :-/ Hvorfor det skal publiseres kan en jo bare lure på ... god lesning!

Hvis det er en tradisjon at man ihvertfall n gang padler til sommerleiren på Hvaler har vi i år bidratt til at det er en ting man gjør, altså en tradisjon. Vi ble klare til å padle fra Moss litt før 8 onsdag kveld, Finn stilte som sjåfør og tok samtidig noen bilder av oss jentene som skulle avgårde:



- legg merke til kameraet som har full forståelse for at jeg for tida er litt "strukket" og gjennomsiktig, det har likegodt projisert stranda bak til fordel for meg som prøver henge med!


- etter å ha tulla og ordna ganske lenge kom vi oss av gårde, det var morsomt vær, litt vind og medsjø nedover, og torden langs land -



Store Sletter litt over 10 om kvelden, telt, spekemat og øl venter!



 
- nydelig vær på torsdag, vi skal padle ned mot Hvaler - 

Aase er klar!

Torsdag ble en rolig dag, det var lite vind og enkelt å padle. For egen del var jeg tung i kroppen og det var vanskelig å følge Aase (det er alltid vanskelig å følge Aase, hun er en stedig padler, men det går enklere i Nordkapp selvfølgelig). Men det var en fin dag og vi benyttet anledningen til å se Hvaler fra innsida, det blir kanskje denne ene gangen, fremfor å padle ut til Søsterøyene slik jeg hadde forestilt meg. Der var forøvrig Tønsbergpadlere og de fikk en stri tørn på fredagen, den gikk vi glipp av :-/ Men forhåpentligvis byr det seg nye muligheter senere!

Først Rauer
 

Sørenden av Lyngholmen for lunsj (hvis det ikke var blitt Flatskjæra men jeg tror ikke det, flott sted! Men flatt er det, jeg må sjekke neste gang hvor det egentlig var.. eller så husker nok Aase :-))




  

Torsdag kveld ankret vi opp nord for Spjærøy og besluttet teste kuppelteltene på fjell. Det gikk bedre for Aase enn meg, jeg er litt lat og naiv, så jeg fikk skyv i teltet med vind og regn om morgenen. (Og måtte få supplert liggeunderlag fra Clas Ohlson til Hvaler - Finn selvfølgelig.) Men, fint var det lell! Særlig biff, rødvin og ratatouille - hvem har sagt det skal være Real?

Fredag var det altså totalt regnvær type silregn, men fint å padle likevel. Vi padlet sydover og hadde jevnt driv hele formiddagen. 



Obligatorisk - opplett til lunsj ved lille Rødshue før runding mot Ørekroken

Christian Radich spiller Flyvende Hollender

Veldig hyggelig å komme til sommerleir, bare 2. året føles det litt som hjemme og det er mange kjente. Og selvfølgelig, obligatorisk, her har vi padlet siden onsdag, men fortell det til Trond - han hadde selvfølgelig padlet siden mandag... Typisk! og typisk. Alt som det skal være :-)

Lørdag var det rockhopping med Halvor. Ikke utfordrende forhold, men nok for meg. Og lite nok til at jeg kunne lykkes i noen ting, spesielt surf og stole på åra, veldig bra! Men kondisjon og styrke, hvor skal jeg rekke å finne det! Etter 2 timer begynte jeg å gjøre feil som jeg ikke skulle trenge å gjøre, og etter 3 timer var jeg ganske kjørt. Men så moro :-) Supert å kjenne jeg ble så revet meg at båten bokstavelig seilte sin egen sjø, det var første tur for Polar i ordentlig rockhopping. Og hvorfor er det så mye lettere å kjøre opp enn å komme seg elegant ned :-/ Bare å trene. Båten klarte seg fint, masse skrammer men det tåler den, og etter det skal jeg reparere. Kjempeartig. Flott gjeng på tur, alle var flinke - bedre enn meg - og vi hadde en fin tur. Halvor er en god leder og inspirerer til å prøve og få til!



  


 

Søndag kom vi litt forsinket på tur til Akerøya. 4 dagers padling og to sene kvelder satt i kroppen men det var en fin tur. Bare 5 i gruppa og det var litt godt å å være få, blir nærmere da. Det er et flott landskap nordover etter kryssing av Glomma/leden mot Fredrikstad når vi kommer til Viker og oppover. Vakkert grått vær. På hjemturen fikk vi testet strøm, Aase er svært god, vi peila som bare det og ved stranda tilbake på Hvaler viste GPS at vi hadde gått en direkte rett strek fra Akerøya til Storesand. Imponerende!


 




Lunsj for måkene også

Stilleben til havs: padler med himmel

uten padler

Takk for tur med Aase, rockhopping med Halvor og leir med FKK!

Ingen kommentarer: