søndag 17. april 2011

Forberedelser til påsketur 17. april 2011 og en kjapp padletur

Omsider har også jeg fått somla meg til å male åreblader! Etter noen tekniske problemer i fjor høst ble jeg stolt eier av SHUNA carbon (import), og det var den som måtte til pers. Som Trond skriver kan det være vanskelig å gjøre operasjonen på (enda) en fiiin åre, så inntil videre er turåra mi forskånet fra vandalismen. Slik race med gram som det også er på årer har jeg lurt litt på om lakken veier noe (blir ca 10 lag tilsammen) men etter å ha prøvd en Lendal åre tror jeg ikke egentlig vekten på åra blir tyngende, for å si det sånn. Foruten å ha sett mange malte årer og hørt om metoder, er det oppskriften til Trond G jeg har liggende ved siden av når jeg holder på: Hvordan gjøre seg mer synlig for andre båter!

Og, som det heter: Resultater står utelukkende for egen regning! Datoen for min utskrift er 9. mars i fjor så det tok sin tid, men nå er prosjektet igang. Status etter 2-3 hvite lag:


Ser jo bra ut, ikke sant? Jeg brukte ikke grunnrens men avfetting først og deretter sandpapir. Litt usikker på om det var tilstrekkelig. Og så er det trolig viktig å være nøyere enn jeg var med pussing mellom hvert lag for å få de (litt mer) perfekt (enn mine ble). Jeg tror egentlig det viktigste er å få "rubbet" ned den glatte bladflata før en begynner, om det nå er med rens eller mekanisk med sandpapir. For å si det rett ut så gikk alt bra så lenge jeg holdt på med den hvite lakken og det så bra ut også, men ved det første orange laget begynte lakken å koke noen steder, og når jeg pussa litt røffere, kom jeg ned på den - svært så glatte - bladoverflaten. Det hele utviklet seg til en kamp mot dragen og en personlighetstest, som jeg ikke besto...  :-/

Her er det miserable resultatet, jeg droppet klarlakk for her må det jobbes med før forseglingen:


Selv om åra nå antakelig har egenskaper som ikke er påtenkt fra produsenten (men som jeg ikke har vett på å merke ennå) er hensikten med prosjektet oppnådd for en stund, nå skulle jeg klare å ta vare på åra mi selv om jeg mister den i en litt for stor bølge :-)

Og mens vi holder på med å ødelegge fine saker, hvordan gjøre ubrukelige muffer - som en må ha både hjelp, god tid og gode tenner for å få på - litt mer håndterlige, kort prosess etter først å ha forsøkt med det gode, en sånn sømkutter, som måtte gi tapt for solid Hiko patent:


Så måtte jeg ut med Nordkapp for å sjekke om spruttrekket til Polar kan brukes, for det har kartfester. Veldig flott på Glomma i kveld, og den som ikke har vært og sjekka ut isen i Uåa må forte seg nå (Bjarne?), jeg tok pausen min på et isflak i kveld, mens det drev sakte ned mot Glomma!


Fint å sette ut fra Vormsund på kveldstur - da blir det solnedgang på vei hjem.


Og så håper jeg måneskinnet lyser på oss i skjærgården utenfor Grebbestad i morgen!

Ingen kommentarer: