søndag 13. mars 2011

Jage svaner på Vorma - 12. og 13. mars 2011

- og fin tur til Svanfossen!



Nesgjengen er litt tung å dra ut i ekte vann så jeg dro alene ut fra Vormsund lørdag ettermiddag, etter at alle lørdagssysler var rimelig vel ivaretatt. Ut klokka halv fire og sola høyt på himmelen. Da jeg sto der i bakken og studerte på om jeg turde å ta rennefart helt oppe fra parkeringa - skulle bare ha et illustrasjonsbilde av fineste båten ever - var kameraet helt dødt! Jeg ble så satt ut, i den grad at jeg etterpå reflekterte over om jeg padlet for å ta bilder eller omvendt .. (eller noe). Så dagens kajakkbilde er fra søndag morgen. Heldigvis var det bare batteriet. Jeg var sikker på det var fulladet etter forrige langtur, men kanskje har jeg husket feil, eller så går det ut av å ligge stille. Var litt engstelig fordi jeg har svømt så mye med kameraet. Men, lykke! Etter en runde i laderen funka kameraet helt fint i dag, det var bra!

I går var det sol, i dag søndag grått. Men klart likevel, ikke noe av den bebudede snøen. Yr har problemer med å spå om fremtiden tror jeg, hvis den da ikke bare er generelt negativt innstilt til oss andre. Greit når det blir enklere vær enn den spår, men det trenger jo ikke være tilfelle...






Stille søndags morgen, svaner. Og kråker. Oppvokst på gård som jeg er, er jeg vant til og glad i lyden av kråker, og lyden er grå, svart og hvit som landskapet på senvinteren. Jeg satt der og var litt lei for at klokka var 9 og ikke 7, eller 6. Men det er jo bare å ta lærdom av. Sola lurte bak skyene og det var en god formiddag uansett. De to dagene så jeg bever, rev, stokkand og som sagt masse svaner. Får jo litt dårlig samvittighet når de letter på seg etterhvert som jeg kommer, men det er flott likevel. Vanskelig å få de på bildehold med et vanlig kamera.

Padlet greit opp til Svanfossen, og i dag klarte jeg ikke å dy meg, men padlet for første gang rundt en av pillarene i demningen, som står helt åpen nå. Litt giljotinfølelse å padle under de svære portene i selve demningen, men de små ting er også morsomme! Jeg hadde ikke merka mye til strøm oppover (godt tegn) men kjente godt på returen at det er litt fart i vannet. Selv om det blir mye mer om noen uker, da får vi tromme sammen noen flere til styrketrening tenker jeg.









Lørdag padlet jeg mer rundt, ned til elvemøtet for å sjekke hvordan strømmen var og så et stykke nordover igjen. Glommasida lå tjukk av is. Vind og antydning til bølger dvs vannbevegelse sørfra, virket som det kompenserte for strømmen, ihvertfall drev ikke båten nedover mot Glomma. Ellers var det mest merkbare den lave vannstanden, kanskje så mye som halvannen meter. Kan bli styggvakkert hvis isen går før vannet kommer, men jeg lurer fælt på hvorfor vannet er så lavt her om vinteren. Det er ganske vanlig fenomen, A.F. har tatt noen flotte bilder av landskapet under vann tidligere år. Og det må en bare si, at som kysten er Glomma ikke, her hos oss går det i kvist og tømmer, søppel og mudder. Altså styggvakkert. Oppover mot Svanfossen var jeg forsiktig, min toleranse for ferskvann dekker ikke skade på båten fra stein i Vorma! Noen steder var det skikkelig grunt.

Håper likevel på en tur med flere en gang før snøen går, jeg tok meg ikke til å kjøre kajakk. Forsiktigheten driver meg, om det ikke kan virke som, men det virket lurest å la det være når jeg var alene. Men det er altså ypperlige forhold for aking med kajakk nå!

Ingen kommentarer: