mandag 21. november 2011

Glomma 20. november 2011

Det blir gjerne litt mer padling på Glomma når høsten kommer, flott tid for bare å være ute. I går ettermiddag var det tåke og litt trolsk stemning.

Mørkt selv om det er dagen

Helgult i går, og med skulder-åre!

Fine tre timer og det er ikke tvil om at høyresida har godt av å padle. Skulderplagen forsvinner ikke men den er mye mindre markant dagen derpå enn etter dager på kontoret. Og "nød lærer ..." osv, i går igjen kunne jeg merke forskjell mens jeg satt og varierte padletakene. I utgangspunktet kjentes det ut som jeg dro høyre arm vondt utover når jeg skjøv frem venstre. Men med fokus på vridning mot høyre forsvant den følelsen helt, og det kjentes mye mer riktig. Jeg har tydeligvis litt å gå på når det gjelder teknikken. Sånne puslerier som er  morsomt å drive på med når en padler alene.

For øvrig padlet jeg opp under Funnefoss en tur, det er nesten ikke vannføring i Glomma om dagen, og farten var ca 5 km/t helt øverst. Men jeg ble minnet om at strøm er uforutsigbart, har fått prøvd alt for lite av det. Så nesten oppe ved porten ble jeg plutselig ukomfortabel og syntes kajakken min var veldig lang og rar i det miljøet (det er den jo også - 5,5 meter i strøm). Så istedet for endelig en gang å ta i damporten måtte jeg slutte og padle og bare drive et stykke nedover før jeg snudde.

Jeg tenkte på den lille strømpadlingen med havkajakk på Rangøy (Hendstraumen) tidligere i høst hvor noen fortalte at det var så lett at: Bare huske hva en gjør når noen river fillerya unna når en står på det. Jeg forstår plutselig en hel masse om hvorfor ting går som det gjør i livet når en har problemer med å forstå hvilken vei en skal lene seg når noen river fillerya unna .... Uansett, jeg tror mer trening på strøm bør stå på programmet fremover, til glede (?) og nytte!

Is for første gang i år
Egentlig ikke tilhenger av kajakksnutebilder, men siden det er årets første is..
Kunstpause

Og glede over alle gleder: En helt fin rulle i det kalde elvevannet på slutten av turen. Ikke så kaldt lenger nå når høsten er kommet for alvor, nå blir det ikke skikkelig kaldt igjen før til våren! Made my day!


Ingen kommentarer: