lørdag 21. juli 2012

Stavern - Tjøme 15.-18. juli 2012

- tidligere omtalt som: "Solo ekspedisjon sørvestkysten juli 2012" :-)

Forsidebilde: Iphonen som overlevde dårlige vaner!

Lørdag 21. juli: Fikk en fin tur til og rundt Tjøme fra Lydhustranda, søndag til onsdag i uka som var. Det var jo en nedtur selvfølgelig å ikke kjøre til Lista og Jæren i denne omgang, men padlemessig sett var det helt fornuftig. Både værmeldingen for uka med et vindu for grei padling torsdag og fredag morgen, og loggen fra Yr i ettertid, viser at planlagt tur hadde gitt usikre forhold i ukjente farvann. Jeg får nå bare fastholde at jeg gleder meg til denne turen når den blir av, kanskje skal jeg prøve å få med meg noen også!

Men, tur fikk jeg jo. Først Entusiasttreff tur - og så møte Eyvin og Steffen for å padle til Tjøme for deres retur, det ble to hyggelige dager med selskap, og så fikk jeg meg en todagers tur alene selv - som et plaster på såret av at det ikke ble jærlandskap denne gangen.

Steffen poserer før start ca halv seks søndag ettermiddag :-)

Litt ordnings så er gutta klare :-) Flott vær i kveldingen forbi Rakke og over Larviksfjorden!


Og så fant vi en helt flott leirplass på sydvestspissen av fastlandet som også rommer Ula, øst for Malmøya - to små bukter innenfor Ølbergholmen. Tilrettelagt men ingen skilt om camping forbudt, flott sted!

Eyvin tester ny bensinkoker

Engflora i Vestfold 

Hva har jeg lært i dag? Den søndagen padlet jeg med dårlig lukket dagluke, og dertil manglende bretting av posen for de viktige tingene - siden jeg "aldri har vann i lukene" på mine fantastiske kajakker. Jeg måtte tåle noen kommentarer om erfaring og tillærte vaner, men under over alle under - den kuule telefonen tålte litt vann, det samme gjorde bilnøklene viste det seg, og jeg hadde værmelding på resten av turen.


Kajakken ved teltet, luksus å være flere sammen!

Mandag langs dette landet som heter Eftang, Ula og mot Kjerringvik - medsjø og ca 8 m/s. Eyvin ber meg sjekke GPS og er nokså skuffet over tempoet; etter hans oppfatning er 7 km/t er noe man padler på flatt vann. Og det er det jo. Jeg har litt å ta igjen når det gjelder kraft og teknikk i medsjøpadling. Så jeg var faktisk ganske kjørt etter anstrengelser for timing da vi hadde passert Vester- og Østerøya og krysset Tønsbergfjorden mot Tjøme. Men lunsj blir det i flotte omgivelser, har vært her en gang før i regnvær, like flott i dag!
  
Ut fra lunsj i Stauper mandag ettermiddag 
- og rundt et hjørne - her er vi på Tjøme - en iskremselger!
Flott landskap i Stauper 
Steffen sier morna og reiser hjem til vestsida av Tjøme
Eyvin og jeg fortsetter inn mot Vrengensundet, regn innafor..

Eyvin vil padle hjem og jeg vil padle tilbake, ta noen økter alene fremfor å kjøre buss og styr til Lydhusstranda. Værmeldingen er grei, og det er fint å ta fatt på kveldsøkta utover forbi Mågerøy og ned mot Ildverket. Antakelig natta der, fremfor å lete på mer ukjente steder. Tror etter en viss befaring tirsdag at telting kan være fint også på Vestre eller Østre Bustein, men min camp ble bra også!

Fyret på Mågerøtangen
Deilig å se åpent hav etter sundet 
Tid til å ta bilder av rar stein når en padler alene 
Leir i sanda, hva har man Soulo til :-) 
Stilleben med ryddet middag

Tirsdag en fin dag også, rolig frokost etter morgenbad, værmelding på jobbtelefonen, skal bli greit men det blir noe vind utover ettermiddagen. Jeg padlet nokså strake veien, og undret meg over hvorfor jeg ikke padlet ut til Store Færder når jeg faktisk var der alene og kunne bestemme selv, men planene i hodet setter seg hardt, og jeg regnet med at jeg trengte tida tilbake til planlagt leir for kvelden.

Det ble jo en del tenking om dette med å padle alene, vi hadde snakket litt om det også. Eyvin som mange erfarne fortalte hvordan han selv var blitt mer forsiktig, ser fare- og skadepotensialet klarere enn ferskinger som er mer opptatt av hva man kan beherske innenfor en viss skala av risikovurdering.

Bortsett fra de hensyn som eventuelt gjør at en velger å ikke padle alene i det hele tatt; som illebefinnende av ulike slag, infarkt, eller annet - og som forsåvidt like gjerne kan skje i bilen eller i en opphisset telefonsamtale, tror jeg båttrafikk er den største enkeltfaren ved padling alene. Forutsatt at en ikke har gjort helt gale vurderinger av vær og egne ferdigheter. Alene er det kun ett par øyne og de sitter sjelden i nakken, en ser seg for hele tida, men en rask båt kan gjerne dukke opp det ene halvminuttet man ser eller tenker på noe annet. I tillegg til den objektive faren kommer også ønsket om faktisk å oppføre seg fornuftig i møte med annen trafikk på sjøen, vente eller padle, tydelig kurs, posisjonere seg lurt. Det kan gjøre forskjell for den raske som skal redusere farten og eventuelt styre unna en kajakk som også har ferdselsrett. God trening likevel å gjøre dette alene, og gjøre erfaringen og valgene selv. Tror det gikk ganske bra.

En tilhørende erfaring er, apropos de første merknadene nedenfor, at ja - man blir mer årvåken, men også mer dorsk på et vis. Det er monotont å padle, utsikten endres litt - sakte - og tanken flyr veldig når en sitter alene. Så jeg erfarte ihvertfall flere ganger å bli rykket tilbake til stedet underveis. Beste medisin mot dette er litt sjø så det skjer noe, det blir mer luftig og livlig, det er absolutt det morsomste. Stille hav og sol og padle alene kan være en litt skummel kombinasjon. I lys av dette en morsom tur ned og rundt Verdens Ende tirsdag formiddag.

En siste aleneerfaring, så langt: For min del var det at intensiteten ikke blir så god, men utholdenheten styrkes, alene kan en padle til månen, det bare går og går. Fint det også!

Mer fin stein, til lunsj rett ved Tønsberg Tønne

Ettermiddagen tirsdag ble en drøy tur, hvor jeg særlig merket dette med intensitet og utholdenhet. Ved Svenner var det mellom 7 og 11 m/s den ettermiddagen, ikke så galt egentlig vel, men det blir jo tungt over tid. Det gikk ikke fort akkurat, men jeg kan padle slik lenge, og også ha ganske god glede av det mens jeg holder på :-) En nesten fire timers økt på underkant av 2 mil, bra tur - og i god form når jeg kom frem. Rent sikkerhetsmessig er jo denne stilen en god strategi. Bonusen var et par skikkelige surf når jeg svingte inn i sundet mellom Ølbergholmen og Hoppøya for å se om jeg fant noe annet leirsted. Men det var liten grunn til det egentlig - så jeg tok en ny overnatting samme sted.

Kveldstur

Trifidefettere - med og uten blitz

Bare meg på tur - fint!

Landemerke på vei til Rakke, som da jeg var i området på land gjennom barndom og ungdom..

Fint vær onsdag, jeg padlet den innaskjærste veien jeg kunne finne rundt Rakke, kan være greit å vite til en annen gang og det er behov for det :-)




Tilbake på Lydhusstranda var jeg helt klar for et par timer i butikken, og så hjem for å si hei til feriefolket der. Og en tur med Liv-Kristin som også returnerte før planlagt fra Helgeland. Takk for turen til Eyvin, Steffen og meg!

Noen fakta ved reisens slutt:

Brukte ikke: Vindsekk, førstehjelpssaker, båtreparasjonssaker, lykt, Real turmat (!), oppvasksåpa, tørrdrakta, det meste av nøtter og sjokolade. Med unntak av oppvasksåpa skal likevel det meste få bli med neste gang.

Savnet: Egg og kaviar, i det hele tatt mer pålegg på tur! Freia Premium med sitron&ingefær (Aase, hvor er du?), det er ikke mye man savner når man er rimelig greit utstyrt, jf. nedenfor.

Beste på tur for meg: Koppen min, den sløve altmuligkniven, våtservietter til oppvasken, og plugghammeren. Av disse kan alle unnværes, men de gjør turen bedre og mer min!
--------------------------------

Lørdag 14. juli: Veien går via Entusiasttreff i Nevlunghavn i morgen og padling i det området noen dager, venter på litt løyere værmeldinger vest for Lindesnes.

Ognabukta - eget bilde kommer! - om enn fra land :-)

Torsdag 12. juli: Fortellinger jeg hører om Lista + nord er i stor grad "farlig" eller "kjedelig". Lars Verket beskriver ruta fra Farsund mot Egersund som fin, men ikke egnet for nybegynnere. Jeg er fremdeles motivert for å sjekke ut dette, men foretrekker ærlig talt kjedelig fremfor farlig. Så det kan bli turer på land og dagsturer fra bil, og det kan også bli en bra tur :-)

Noen padlere som blogger har vært i området (utenom surfehistoriene som egentlig forteller at området ikke er så egnet for turpadling): Padling 2012 og Fra Tromsø til Tønsberg og disse har jo litt blandede erfaringer, både med vær- og andre forhold, men likevel fortalt morsomt og fått med nyttig informasjon. Blogging er bra!

Og på nettstedet sorlandskysten.no ligger mye stedsinformasjon og annet nyttig. Herunder en fane med skipstrafikken i sann tid.

Mandag 9. juli: Begynt å studere værmeldingen - ikke helt min vei, men ser ut til å bli en del bra trening :-) Må vurdere ruta, start, parkering, veier/tog for returen. Men har ikke lyst til å gi slipp på Lista ennå. Bra tips fra Lars Verket i padleguiden for Vest-Agder som jeg endelig fant, men hvis en skal følge ikke-telt-anvisningene så er det en relativt lang dagsetappe fra Einarsnes over til Hidra. Spesielt i 11 ms nordvestlig.

Søndag 8. juli: Endelig et ja-prosjekt! Slutt på syt og klag og ikke-padle-innlegg (selv om dette også er et). Det har forsåvidt ikke stått på padlingen i vår, eller utfordringer i den forbindelse, men det har vist seg vanskelig å skrive om dem i denne tiden. Kanskje tar jeg det igjen senere.

Men så: Endelig ferie, i dag har jeg til og med skifta til sommerdekk på bilen, og nå ser jeg frem til en ordentlig padletur, og for anledningen et rent egoprosjekt. Det er vanskelig alltid å klare å gi tilbake i en padlegruppe. Det er lett å føle seg som en som drar nytte av andres kunnskaper og tilstedeværelse uten selv å bidra så mye som en kan, ihvertfall kjenner jeg på det. Samtidig er det lov å ha lyst på en tur alene, og det kan i grunnen være grunn nok denne gangen. Planlegge tid og varighet ut fra egne behov, og prøve krefter mot hav og sinn. Jeg gleder meg :-)

Lista og Jæren har vært drømmemål fra lenge før jeg begynte å padle. Jeg har stor respekt for området med tanke på egenskapene ved kystlinja på strekningen, men desto mer inviterende til en utfordring jeg ønsker meg. Jeg er nå heller ikke den første til å gjøre denne turen, hverken sammen med andre eller alene.

Så her er litt om turen, med start mandag 16. juli!


Mål:
Lyset mot nordvest
Tid
Årvåkenhet og oppmerksomhet, om forholdene, padlingen, naturen
Gjøre egne vurderinger
Lange dagsetapper
Lengte etter folk i alminnelighet og padlevenner i særdeleshet

Ruta:
Rammen for turen er nå Farsund til Sola, Solavika. Et sted mellom 18 og 20 mil. Langs kysten, avstand til land etter lyst og fornuft. Retrettmulighetene skulle være aldeles utmerket - så fremt jeg ikke lar meg fullstendig overraske av været og må komme meg kontrollert til land. Hvis jeg går lei eller andre ting oppstår er Ognabukta et helt ok, og vel et fantastisk, sluttpunkt. Dit er det rundt 10 mil, og da har jeg fått med meg mye spennende allerede. Og hovedmålet med turen er som vil fremgå nedenfor: tur, lys og å lengte hjem.

Mer detaljert - kommer mer når jeg får kart på papir, fremdeles kun på skjermen:
Dag 1: Parkere og sette ut fra ganske nær sentrum av Farsund. Tidlig på dagen. Rundt Lista og forhåpentligvis over Listafjorden første dagen. Spørsmål om hvor langt inn det er nødvendig å gå, helt ytterst rundt 8 km. Revurdert, første kvelden på Lista-landet - det skal jo oppleves også!
Dag 2: Litt sør for Egersund, 4-5 mil.
Dag 3: Til Ognabukta, rundt 3 mil pluss/minus, avhengig av hvor jeg stoppet kvelden før.

Fra Ognabukta til Solavika er det rundt 5 mil, så da skulle denne turen etter planen kreve 5 padledager. Om det blir 6 eller 7 så er det helt ok også, og bortsett fra kryssingen over Listafjorden som behendig er flyttet til dag 2 skulle det være avslutningssteder etter ønske stort sett. Men jeg har nå ikke vært der før, bortsett fra i Solavika, så jeg er spent på forholdene langs kysten. Jeg var også på en biltur til Moi for mange år siden, og husker veien rundt Jøssingfjorden som bratt og skummel, det blir spennende å se den fra sjøen!

Oversettelse til nautiske mil kommer, o.a.

Sikkerhet:
  • Treningen og erfaringen jeg har - formodentlig
  • Tørrdrakt siden jeg padler alene
  • Polar fremfor Nordkapp fordi jeg padler alene, den butter mer i sjøen men ligger likevel mer stabilt for meg ennå (mens jeg jobber med Nordkapp-stabilitet, den er egentlig den foretrukne på tur)
  • Nødbluss
  • Ikke VHF eller spot. Men jeg skal tross alt ikke krysse Nordsjøen forhåpentligvis
  • Vanntett telefon i vest
  • GPS, kart og kompass
  • Radio med opptrekker for værmelding
  • Vurdering av vær- og vindforhold
  • Gode (ihvertfall hvis reagerer i tide) returforhold, land til høyre at all times
  • God trening i å nedskalere surf mot strand/land
Forberedelser:
  • Papirkart fra Hovedkartserien - eventuelt laminere disse i liggende A3.
  • Sjekke båten for svake partier, har vært en periode med lemfeldig lapping.
  • Gjennomgå førstehjelpspakka og supplere
  • Tilstrekkelig tørr mat for hele turen (havregryn, syltetøy&nugatti, knekkebrød, hermetikk)
  • Google masse om områdene; Listafjorden, Åna Sira, Jøssingfjorden, Jærens rev - farer og utfordringer
Utstyr:
  • Reserveåre, årepose, pumpe, taueline
  • Telt, sovepose, underlag
  • Vindsekk, også tarp
  • Tau, tape, reparasjonssaker, ståltråd (!)
  • Ekstra kartmappe
  • Vannpose, noen flasker
  • Tørrmat
  • Fiskeutstyr (!)
  • Kniver, ca 3
  • Lys på vesten og et par ekstra til vanns og til lands
  • Klokke, radio, telefon (Samsung 2710)
  • Tørrdrakt
  • Alternativt padleutstyr (?) - shorts, trøye, padlejakke (alt er nyttig på land)
  • Fleecejakke
  • Ull * 2 av alt
  • Hjelm
  • Stormkjøkken og gass
  • Batterier, ladere, fyrstikker
  • Kamera
BOK

Hvis denne turen ikke skulle gå så bra - bank i bordet - skal jeg forsøke å blogge det, da bør det være en rekke læringspunkter å komme med!

Ingen kommentarer: