mandag 25. mars 2013

Drøbak i sol 24. mars 2013

Palmesøndag, og seks padlere som valgte tur i Drøbak. Strålende vær, selv om det var litt trekk fra nord. Vanlig opplegg med variasjon i dag, under brua ved Oscarsborg og østsiden av Håøya, sjekke om vi kommer rundt idag!
Noen er klare for tur - og venter
 Bare såvidt is gjennom sundet under brua, bare å padle :-)
 Skikkelig cut!
 Morsomt å se at blåskjellene begynner å bli store igjen
etter et par riktig magre sesonger, jeg glemte å ta bilde
av de som har vokst godt - men her er noen småttinger!

 Lykta ved nordøst spissen av Håøya

Langs land nordover, og jeg falt etter fordi jeg fulgte lyktenes plassering i leia og så etter stedene på landsida hvor det etter kartet skal gå vei ned til sjøen. Neste helg skal vi ha DKKs årlige Vårpuss på vannet, og jeg har sanket en del info om steder og vurderinger av padleforhold, og ting som er greit å vite om, i området. Selv om jeg har padlet her noen år nå, er det jo oftest "skigåing" som foregår, uten at en helt merker seg detaljer i landskapet.

Det tar litt tid, for det er morsomt å ta pauser for å sjekke og bli klar over hva f.eks. sjømerkingen betyr når en først lurer, i stedet for bare å pådle forbi. Og Drøbak er faktisk et ganske avansert farvann, med mange grunner, smal vei og store fartøyer. Artig å studere merkingen rett ved siden av leden, som styrer mindre båter og fergene rundt grunnene nærmere land.

 Rundt Nordspissen av Håøya lå skarp is

 Godt i sola!

Lang lunsj helt i le for nordavind i Bjørnhuebukta, og så somlepadlig tilbake. Jeg hadde studert sjeteen i Drøbak kvelden før og Billy fortalte om det gamle, og det nye overettmerke for porten i nord-syd-sjeteen. Så vi padlet rundt for å se :-)

På Bergholmen ble det satt opp nye merker for få år siden, på vestsiden er det en lykt nord og en utenfor sørvesthjørnet. Disse to lyktene danner overett merke med porten i sjeteen som går mellom Håøya og Småskjær. Det gamle overettmerke, som såvidt sees i bildet, er sydligste Rauholmen som er en symmetrisk "måne" der hvor porten i sjeteen ligger, dette går altså på østsiden av Bergholmen, gjennom Kloasundet. Merkingen og symbolene blir mer spennende jo mer en lærer seg!

Turavslutning med nærkontakt med Kielferga og et par morsomme krappe bølger i kjølvannet!

------------------------------ under streken:
Underveis i all sjekking og ordning i går
fant jeg volumknappen!
- med litt mer trening på apparatet kan den vhf-en
bli et nyttig verktøy også for meg :-)


Ingen kommentarer: