torsdag 4. oktober 2012

Snekre feste til ekstra åra 4. oktober 2012

Forrige helg ute ved Strømtangen opplevde jeg at ekstraårene føk ut av festene når de bare lå under dekkstrikkene. Har kikka på Steinar og andres dekksrigg for årene en stund, og rør har ligget klart (omtrent som kompasset til fastmontering om ikke så ille), men denne uka fikk jeg også rota meg til å få tak i passende bend for avrunding av festet. Så før avreise Bølgefestivalen og visse forhåpninger om å få røska i utstyret på dekk igjen kom jeg endelig i gang!


Apropos, og en digresjon: Jeg har betraktet løsningen først og fremst ut fra perspektivet at årene ikke skal kunne rives løs i litt høy fart, men på samling på Rangøya - hvor trønderne også hadde slike, kom en annen begrunnelse som faktisk er svært relevant - om ikke så ofte forekommende: Et rør gir faktisk mulighet for å få festa ekstraåra når en sitter i båten, hvis man bytter åre av en eller annen grunn, og det er faktisk ganske umulig fra cockpiten hvis du skal feste åra under strikken!

Foruten padling er kajakkinteressen for meg knyttet til stadig nye mestringsopplevelser på hjemmefronten. Utrolig hva en akademiker uten håndlag kan få til når motivasjonen er stor nok. Ikke at det blir så profft hver gang, det ble noen pyntehull på festene mine, men det gjør ikke så mye så lenge resultatet innfrir (og det håper jeg å få testa snart..).

Før jeg kom så langt, en enkel oppskrift:

 

Diverse remedier: Rør og bend fra lokal rørlegger, dekksliner fra Mads i Grebbestad, Pauls utrangerte speiderkniv, sandpapir (kniven fungerte like bra :-)).

 

Svingene er kuttet så de ligger godt mot dekket, og så tørrtrening. Jeg har ikke skiftet liner på noen av kajakkene mine ennå så jeg grudde meg litt til å skru. Men det var selvfølgelig ikke noe problem når jeg bare kom i gang!

 

Altså, akkurat hvor de hullene til lina burde være - det skjønte jeg best etterpå....

 

Så var det bare å tre og styre, dra og ordne. Og sluttresultatet ble til å leve med!

Ingen kommentarer: