søndag 28. august 2011

Reparere for første gang, 24. august 2011ff

Jeg har brukt min kjære Polar, en vakker og særdeles brukelig glassfiberkajakk fra North Shore, på stein. Kjempegøy å bruke sin egen båt til alt men på mitt nivå kan det bli litt kræsj mot fjellet. Så på en brottpadlingstur eller noe annet hadde jeg klart å skalle av et par småstein størrelse skall av kjølstripe, gelcoat og noen små partier ned mot det innerste laget av glassfiber.

Ihvertfall - noe må gjøres og jeg gleder meg tross alt til å utvide padlerepertoaret :-)

Padleforumet er til glede og fortvilelse når en ikke skal tjatre, men søker god og lettfattelig informasjon. Et par bra tråder har jeg absolutt funnet (padleforumet.com og padleforumet.com igjen), men det er mye frem og tilbake, forslag og erfaringer, og det kan være vanskelig å avlese hva som er overførbart. En artikkel fra ble bladet Padling (Reparasjon-av-gjennomgaende-skader-i-skrog) ble stadig mer nyttig etterhvert som jeg leste og forsøkte. Blogger Eld har en artikkel om reparasjon/vedlikehold (vedlikehaldrestaurering) men han fikk såvidt spesiell assistanse at jeg falt av underveis. En lenke funnet ved søk på reparasjon av kajakk (turliv.no) ga imidlertid gradvis økende forståelse. Jeg har også lastet ned en svær doktoravhandlingsutseende sak om fiberkompositlaminering (glasfiber.info.se), som jeg kanskje skal få lest en gang. Det må bli hvis det blir lang pause i padlingen .. Men underveis har jeg forstått litt av kapitlet om Reparation, og jeg ser jo at det er mange av de samme prinsippene som går igjen. En utfordring imidlertid å trenge gjennom og forstå begrepene for materialene som brukes!

Jeg forsøkte meg også på en del av de større kajakklubbene for å se om de kanskje har artikler om reparasjoner, som også kan gjøres av amatører. Med unntak av referat fra en samling/kurs omkring reparasjon og vedlikehold som Oslo kajakklubb hadde i vår (vellykket-varpuss-og-reparasjonskurs) fant jeg faktisk ikke noe. Det er vel en idé for klubber/erfarne padlere, å systematisere litt erfaringer slik at det kunne legges ut litt mer oppbyggelig enn i padleforumtråder. Nok om det, jeg har ikke noe å bidra med på den fronten ennå så jeg må bare prøve meg frem. Jeg har gått surr i variantene på ulike nettsteder angående hvorvidt "gelcoat er vanntett", "husk, gelcoat er ikke vanntett" og "gelcoat er ikke gelcoat". Skjønner dette er for fagfolk!

Så jeg skred til verket all by myself, støttet opp altså av diverse lesning, en oppbyggelig telefonsamtale, og nær 50 års livserfaring. Og skjelven jeg fikk da jeg turte se skikkelig, og så at det nær var hull tvers igjennom. Huff!

Jeg pusset skadeområdet med diverse sandpapir, vasket med aceton - det er for øvrig svært viktig, eller helt uten betydning og likefullt tenderer mot å være direkte kontraproduktivt (sic) - og begynte å tenke på å blande og finne ut hva jeg skulle ha gelcoaten i og hva jeg skulle dytte med. Det ble papirkrus og q-tips og fungerte fint. Blande gikk veldig greit, og tørkingen var ikke raskere enn at jeg skvatt litt. En erfaring var også at jeg fikk lyst til å legge på "mer" og flere steder - men jeg forsøkte å holde meg i skinnet og til den lille skadegropa.


Etter et par dager pusset jeg ned igjen og fikk en fin hard flate der hvor det tidligere var "hull til beinet". En siste referanse som jeg ikke har fått sett på før i ettertid har en innledning som jeg hadde sansen for: "If you have a composite kayak sooner or later you will need to repair damaged gel coat. While beginners will say that this is the reason they buy plastic kayaks, experienced kayakers know that plastic wears faster and can't be repaired as easy or reliabily as composit kayaks. Repairing gel coat is easy.atlantickayaktours.com


Alt i alt synes reparasjonen å ha gått greit, dette kan gjøres på mange måter, og her som ellers vil erfaring gjøre underverker. Så jeg var ganske fornøyd da jeg neste søndag morgen hadde kajakken på taket på vei til første turen til Kuvauen, Hvaler, for å lage mer skraper og hull. Men det er en annen historie!

Ingen kommentarer: